[ Pobierz całość w formacie PDF ]
przedmiotów, grupowanie na te, które toną i na te, które nie toną.
Poziom III
1. Poznawanie wybranych zwierząt chronionych w Polsce: np. orły, czarny bocian, bóbr,
nietoperz, suseł, oraz roślin chronionych, np. cis, limba, zawilec. Rozumienie potrzeby
ochrony gatunkowej tych roślin i zwierząt.
2. Dowiadywanie się o istnieniu na terenie naszego kraju parków narodowych, rezerwatów,
pomników przyrody. Rozumienie celu tworzenia takich rezerwatów, poznawanie zasad
zachowania się ludzi w parkach narodowych.
3. Systematyczne opiekowanie się zwierzętami i roślinami hodowanymi w kąciku przyro-
dy poprzez pełnienie dyżurów pod kontrolą osoby dorosłej. Poznawanie obowiązków
dyżurnego, rozumienie odpowiedzialności związanej z pełnieniem tej roli, poznawanie
konsekwencji zaniedbania obowiązków, np. głodne zwierzęta, wysuszone kwiaty.
4. Poznawanie charakterystycznych cech krajobrazu regionu, w którym mieszkam:
a) ukształtowanie terenu,
b) charakterystyczna fauna i flora,
c) występowanie wód, np. najbliższa rzeka, jezioro.
Dostrzeganie różnic w wyglądzie regionu rolniczego, przemysłowego i turystycznego.
5. Dostrzeganie zjawisk świetlnych w otoczeniu, np. wędrówka słońca zmiany pór roku,
dnia i nocy.
6. Poznawanie sposobów zachowania się niektórych przedmiotów w wodzie poszukiwa-
nie przyczyn tonięcia i utrzymywania się na powierzchni wody różnych przedmiotów,
np. materiał, z jakiego zrobiony jest przedmiot, również kształt przedmiotu.
7. Poznawanie właściwości węgla i sposobu jego wydobywania, kształtowanie podziwu
i szacunku dla trudnej pracy górnika.
Poziom IV
1. Poznawanie wybranych zwierząt egzotycznych, np. słoń, żyrafa, lew, hipopotam, lama,
kangur nazwa, charakterystyczny wygląd, zwyczaje, sposób poruszania i odżywiania
się, przystosowanie do warunków w jakich żyją, obserwowanie tych zwierząt w ogrodzie
zoologicznym lub na obrazkach, zdjęciach. Poznawanie zasad zachowania się ludzi
w ZOO, rozumienie potrzeby powstawania takich ogrodów i konieczności opiekowania
znajdującymi się tam zwierzętami.
2. Poznawanie wybranych roślin egzotycznych, np. palm. Różnice w potrzebach klima-
tycznych tych roślin, a rosnących u nas. Obserwowanie bogactwa świata roślin w ogro-
dzie botanicznym lub poprzez obrazki i zdjęcia.
3. Rozpoznawanie i nazywanie wybranych owoców egzotycznych, np. mango, kiwi, ana-
52
nas, awokado, granat, banan, mandarynka. Sporządzanie sałatek owocowych, dokładne
zaplanowanie czynności, dokonywanie podziału pracy, samodzielne mycie owoców, za-
chowanie czystości w czasie pracy i wokół miejsca pracy, bezpieczne posługiwanie się
nożem.
4. Poznawanie wybranych krajobrazów charakterystycznych dla naszego kraju, np. krajo-
braz nizinny, nadmorski, górski. Dostrzeganie podobieństw i różnic w porównaniu
z własnym regionem.
5. Poznawanie krajobrazów odległych krajów, np. krajobraz pustynny, polarny, charakte-
rystyczna roślinność i zwierzęta, przystosowanie się roślin i zwierząt do specyficznych
warunków klimatycznych...
6. Poznawanie właściwości magnesu w czasie zabawy (przyciąganie i odpychanie niektó-
rych przedmiotów). Magnesy naturalne (magnetyt) i sztuczne.
7. Poznawanie fizycznych właściwości węgla, powstawanie węgla, wykorzystywanie jako
zródła ciepła oraz w przemyśle, np. farmaceutycznym.
8. Dostrzeganie zjawisk świetlnych w otoczeniu, wykorzystywanie tych zjawisk w różnych
przyrządach:
a) zjawisko odbicia zwierciadła płaskie (lustra) i kuliste (wklęsłe i wypukłe), np. przy-
rządy laryngologiczne, lusterko dentystyczne,
b) zjawisko rozszczepienia światła, np. tęcza.
Nabywanie doświadczeń w poszukiwaniu i obserwowaniu tych zjawisk, np. oglądanie
różnych przedmiotów przez lupę (rośliny, nasiona, włosy itp.).
9. Przeprowadzanie prostych doświadczeń i ich obserwowanie:
a) parowanie wody i skraplanie się pary,
b) rozpuszczalność różnych substancji w wodzie (np. cukier, sól, mąka), grupowanie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]